همسفر شهدا

همسفر شهدا ، زنده یاد سید علیرضا مصطفوی

همسفر شهدا

همسفر شهدا ، زنده یاد سید علیرضا مصطفوی

همسفر شهدا

فعال فرهنگی ، طلبه بسیجی ، ذاکر اهل بیت (ع) ، پرپر شده راهیان نور و همسفر شهدا
زنده یاد "سید علیرضا مصطفوی"

سید علیرضا مصطفوی در هفدهم تیرماه سال ۱۳۶۶ مصادف با میلاد حضرت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع) در خانواده مذهبی و در محله میدان آیت الله سعیدی (غیاثی) دیده به جهان گشود. مراحل رشد را به همراه آموزه های دینی سپری کرد. پس از جذب در بسیج مسجد موسی ابن جعفر (ع ) ابتدا کانون نوجوانان شهید آوینی و هیئت رهروان شهدا را تاسیس نمود و سپس مسئول فرهنگی بسیج شد و با جذب نوجوانان محله کار فرهنگی را آغاز نمود.
در نهایت در تابستان سال ۱۳۸۸ به دلیل سفر به مناطق عملیاتی دفاع مقدس آسمانی شد.
در این رابطه گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی پس از مصاحبه با خانواده و دوستان و همراهانش ، کتابی با عنوان «همسفر شهدا» تهیه و در سرتاسر کشور توزیع نمودند.

پس از مطلع شدن رهبر معظم انقلاب از زندگینامه وی ، ایشان پیام زیر را به همراه یک جلد قرآن کلام الله مجید به خانواده وی اهدا نمودند.

«خداوند سکینه و سلام بر قلب این مادر دلسوخته و رحمت بی منتها بر قلب آن جوان صالح عطا فرماید»

طبقه بندی موضوعی

۱۹۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

بـِسـم ِ ربـــــِّـ الشــُّـهـداءِ و الصِّـدیقیــن

 

عملیات عاشورای ۱

 

زمان عملیات:  ۱۳۶۴/۵/۲۳

 

مکان  عملیات : منطقه تکاب و شاهین دژ از استان آذربایجان غربی ایران

 

اهداف عملیات: سرکوب افراد شرور و ضدانقلاب پراکنده در مناطق کوهستانی،عقبه جبهه خودی در محور شمالی جنگ

 

 

سرکوبی نیروهای ضدانقلاب

 

حضور ضدانقلاب در قالب افراد موسوم به کومله و دموکرات کردستان ایران در دوران جنگ، پیوسته مکمل تهاجمات ارتش عراق به جبههها و شهرهای ایران بود. این افراد در قالب گروههای پراکنده بارها به خرابکاری، خبرچینی برای دشمن، گستردگی محورهای نبرد رزمندگان ایران با دشمن و غیره دست میزدند و خسارات فراوانی به مراکز دولتی، جهاد سازندگی و حتی مناطق مسکونی کردنشین استان کردستان و آذربایجان غربی وارد میساختند.

 

حضور آنها حتی تا شهرهای شرقی استان کردستان، یعنی بیجار، تکاب، شاهین دژ ، قروه همدان و چندین شهر و منطقه دیگر پیش رفته و سبب بوجود آمدن وضع فوقالعادهای بر زندگی روزمره مردم و یگانهای نظامی مستقر در آن مناطق شده بود.

 

عملیات عاشورای ۱ در ۲۳ مرداد ماه ۱۳۶۴ با هدف سرکوبی چنین افرادی در منطقه تکاب و شاهین دژ به اجرا درآمد و طی آن ۵۰ تن از عوامل وابسته کشته و صدها نفر نیز زخمی شدند و علاوه بر اسارت عدهای از آنان، شماری سلاح سبک به دست رزمندگان سپاه پاسداران افتاد.

 

 

شادی ارواح طیبه شهدا به خصوص شهدای عملیات عاشورای ۱ صلوات

 

الـلَّـهــُمَّ صــَلِّ عَـلَـى مُـحَمَــّـدٍ و آلِ مُـحَـمــَّدٍ و عَـجِّـلْ فَرَجَــهم

۰ نظر ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۵۰
همسفر شهدا

بـِسـم ِ ربـــــِّـ الشــُّـهـداءِ و الصِّـدیقیــن

 

عملیات عاشورای ۲

 

زمان عملیات:  ۱۳۶۴/۵/۲۴

 

رمز عملیات: یا مهدی عج

 

مکان عملیات : منطقه عملیاتی اروند رود، شبه جزیره فاو عراق ـ جنوبیترین محور جنگ

 

اهداف عملیات: انهدام نیروهای دشمن

 

 

آزادی تپه دوقلو

 

عملیات محدود عاشورای ۲ ساعت ۲ بامداد روز ۲۴ مرداد ماه ۱۳۶۴ با رمز یامهدی عج در منطقه عمومی چنگوله واقع در جنوب شهر مرزی مهران توسط نیروی زمینی سپاه پاسداران صورت پذیرفت. نیروهای خودی در این حمله یک روزه که با هدف انهدام نیروهای عراقی مستقر در منطقه آغاز شده بود، ضمن رسیدن به این هدف و کشته و زخمی نمودن و اسارت ۵۱۰ نفر از نیروهای دشمن، به گردان ۱ و ۲ از تیپ ۱۱۴ لشکر ۳۵ عراق آسیب رساندند و مهمتر از همه آنکه تپه دوقلو و ارتفاع   ۱۴۵ از دست دشمن خارج شد.

 

شادی ارواح طیبه شهدا به خصوص شهدای عملیات عاشورای ۲ صلوات

 

الـلَّـهــُمَّ صــَلِّ عَـلَـى مُـحَمَــّـدٍ و آلِ مُـحَـمــَّدٍ و عَـجِّـلْ فَرَجَــهم

۰ نظر ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۴۹
همسفر شهدا

بـِسـم ِ ربـــــِّـ الشــُّـهـداءِ و الصِّـدیقیــن

 

عملیات عاشورای ۳

 

زمان عملیات:  ۱۳۶۴/۵/۲۵

 

رمز عملیات: یا سیدالشهدا

 

مکان اجرا: منطقه عمومی فکه ـ جبهه میانی جنگ

 

اهداف عملیات: انهدام قوای جنگی دشمن و گرفتن فرصت عکس العمل و طراحی نبرد

 

 

احیای دوباره تیپ ۱۰ سیدالشهدا

 

مدتی بود که به تیپ سیدالشهدا که بعدها به لشکر تغییر یافت مأموریتی واگذار نشده بود. این تیپ عنوان یگان خط شکن را داشت و حریف جدی لشکر گارد ریاست جمهوری عراق به حساب میآمد.

 

بحث عملیات عاشورای ۳ به فاصله یک روز پس از انجام عملیات عاشورای ۲ در منطقه عمومی فکه مطرح شد. با توجه به اینکه آن محور حدود عملیات والفجر مقدماتی و رمضان بود، قسمتهایی از میدانهای مین قدیمی در آن منطقه باقی مانده و تعدادی نیز به واسطه رمل و طوفان و سیلاب در زیر خاک پنهان شده بود.

 

به همین دلیل کار عملیات با همت نیروهای گردان تخریب این تیپ و به فرماندهی شهید حاج محمود نوریان باز شد تا نیروهای عملکننده سپاه در ساعت ۲:۱۹ دقیقه بامداد روز ۲۵ مرداد ماه ۱۳۶۴ با رمز یا سیدالشهدا دست به حمله زده و با انهدام ۲ گردان از تیپ ۱۰۸ لشکر ۱۶ ارتش عراق در شمال فکه، تعداد ۶۳۵ تن از آنان را کشته و زخمی یا به اسارت بگیرند. همچنین در این حمله ضربتی یک روزه ۲ دستگاه تانک، و پل ارتباطی، یک پارک موتوری، ۱۹انبار مهمات، یک دستگاه لودر و تعدادی از ادوات و تجهیزات مهندسی دشمن نابود شده و شماری سلاح سبک و نیمه سنگین به همراه چندین قبضه خمپارهانداز و وسایل مخابراتی و لجستیکی به غنیمت گرفته شد.

 

شادی ارواح طیبه شهدا به خصوص شهدای عملیات عاشورای ۳ صلوات

 

الـلَّـهــُمَّ صــَلِّ عَـلَـى مُـحَمَــّـدٍ و آلِ مُـحَـمــَّدٍ و عَـجِّـلْ فَرَجَــهم

 

۰ نظر ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۴۸
همسفر شهدا

بسم رب الشهدا و الصدیقین

 

عملیات عاشورای ۴ (آبی- خاکی)

 

زمان اجرا:  64/7/30

رمز عملیات: یا موسی الکاظم (ع)

مکان اجرا: هورالهویزه عراق - محور جنگی جنوب

ارگانهای عملکننده: مجاهدان عراقی - تیپ ۹ لشکر بدر

 

 

عاشورای 4 در وسعتی به میزان ۱۱۰ کیلومترمربع برای آزادسازی کامل دریاچه ام النعاج با همان ترکیب نیروهای عمل کننده در عملیات پیشین به اجرا درآمد.

نیروهای تیپ ۹ بدر ساعت ۲ بامداد ۳۰ مهرماه ۱۳۶۴ این حمله را آغاز کردند. پناهنده شدن دو تن از نیروهای ارتش عراق و ارائه اطلاعات مناسب پیرامون این منطقه در روند عملیات عاشورای ۴ مؤثر واقع شد.

زمان حمله یک روز پیش از میلاد حضرت امام موسیکاظم (ع) بود و به همین مناسبت رمز عملیاتیا موسیالکاظم (ع) تعیین شد. نیروها در غرب دریاچه به لحاظ استفاده از اصل غافلگیری و پشتیبانی موثر توپخانه، به راحتی به اهداف خود رسیدند و بدین وسیله ۱۵ کمین دشمن که از نیروهای فرسان الهور به معنی نیروهای اطلاعاتی هور بودند، سقوط کرده و پیشروی تا سقوط کامل دریاچه ادامه پیدا کرد.

 

شادی ارواح طیبه شهدا به خصوص شهدای عملیات عاشورای ۴ صلوات

 

الـلَّـهــُمَّ صــَلِّ عَـلَـى مُـحَمَــّـدٍ وآلِ مُـحَـمــَّدٍ وعَـجِّـلْ فَرَجَــهُــمْ

 

 

۰ نظر ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۴۳
همسفر شهدا

بـِسـم ِ ربـــــِّـ الشــُّـهـداءِ و الصِّـدیقیــن

 

عملیات کربلای ۱

 

زمان عملیات:  65/4/10

رمز عملیات : یا ابوالفضل العباس (ع)

مکان اجرا : منطقه عملیاتی دشت مهران جبهه میانی جنگ

اهداف عملیات : بازپس گیری دوباره شهر مهران و ارتفاعات مرزی منطقه و سرکوب و منفعل کردن دشمن

 

 

به دنبال عملیات غافلگیر کننده والفجر ۸ و تصرف شهر استراتژیک فاو توسط رزمندگان اسلام و به هم خوردن توازن سیاسی نظامی به نفع جمهوری اسلامی، رژیم عراق شیوه ای جدید برگزید و درصدد فعال شدن در جبهه زمینی و موضع تهاجمی برآمد و این استراتژی را بعد از اشغال مهران، به استراتژی دفاع متحرک نامگذاری کرد.

 

عراق می کوشید تا با ادامه عملیات های خود نقاط دیگری را تصرف کند. ادامه چنین وضعیتی می توانست عواقب وخیمی را هم از بُعد نظامی و هم از بُعد سیاسی برای جمهوری اسلامی ایران به دنبال داشته باشد . بر همین اساس، برای مقابله با حرکت جدید عراق انجام عملیات برای آزاد سازی شهر مهران و ارتفاعات آن مورد تاکید قرار گرفت.

 

طرح عملیات

تلاش اصلی بر انجام عملیات از محور ارتفاعات قلاویزان و یال های آن تا رودخانه گاوی در نظر گرفته شد. بر همین اساس، عملیات در سه مرحله به ترتیب زیر طراحی گردید:

 

مرحله اول؛ تامین ارتفاعات قلاویزان ایران تا روستای امام زاده سید حسن.

مرحله دوم؛ تامین ارتفاعات جبل حمرین تا شیار مگ سوخته و در امتداد آن، تامین روستاهای بهین، بهروزان و هرمزآباد

مرحله سوم؛ تصرف خاکریز عملیات والفجر  ۳ که روستای فرخ آباد تا زیر ارتفاعات ۲۲۳ قلاویزان داشت و در نتیجه مهران در این مرحله تامین گردید.

 

ارزیابی عملیات کربلای ۱

عملیات موفق کربلای یک، پایانی بود بر استراتژی دفاع متحرک عراق و نیز نقطه شروع امیدوار کننده ای برای نیروهای خودی جهت انجام عملیات محدود ایذایی.

منفعل کردن سیاست تهاجمی عراق، هدف عمده ای بود که نیروها به خوبی توانستند به آن دست یابند.

سرعت عمل، اعتقاد یگان ها، حفاظت عملیات، فریب دشمن، تناسب نیروها با طرح عملیات، انجام کارهای مهندسی لازم و ... از جمله عوامل بارز و موثر در این عملیات بود.

 

نتایج عملیات

طی این عملیات، منطقه ای به وسعت ۱۷۵ کیلومتر مربع از خاک ایران و نیز عراق شامل شهر مهران و روستاهای اطراف آن، جاده دهلران مهران ایران ، ارتفاعات حساس و سرکوب قلاویزان و حمرین و نیز دو پاسگاه مرزی آزاد شد. هم چنین عقبه های دشمن از جمله شهرهای بدره و زرباطیه در دید و تیر قوای خودی قرار گرفت .

 

شادی ارواح طیبه شهدا به خصوص شهدای عملیات کربلای ۱ صلوات

 

الـلَّـهــُمَّ صــَلِّ عَـلَـى مُـحَمَــّـدٍ و آلِ مُـحَـمــَّدٍ و عَـجِّـلْ فَرَجَــهم

 

 

۰ نظر ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۳۹
همسفر شهدا

بـِسـم ِ ربـــــِّـ الشــُّـهـداءِ و الصِّـدیقیــن

 

عملیات کربلای ۲

 

زمان عملیات : ۱۳۶۵/۶/۱۰

مکان  عملیات: منطقه عملیاتی حاج عمران عراق محور شمالی جبهه جنگ

رمز عملیات : یا اباعبدالله الحسین ع

اهداف عملیات : تصرف قله  ۲۵۱۹ و ارتفاعات شهید صدر و خارج ساختن خطوط خودی از اشغال دشمن

 

 

عملیات کربلای ۲ از جمله عملیاتهایی است که درقالب عملیات متوسط رزمندگان اسلام دسته بندی شده و در اواخر سال چهارم جنگ انجام شد. از جمله ویژگی های مهم این عملیات حضور یک گردان از اسیران داوطلب عراقی درزیر مجموعه تیپ ۹ بدر در این عملیات است که به نوبه خود برای اولین بار در طول جنگ این اتفاق افتاد.

 

دومین ویژگی شهادت سردار شهید محمود کاوه فرمانده لشکر ویژه شهدا که آوازه شجاعت و دلاور مردی آن زبانزد همگان بود.

 

هدف های عملیات عبارت بودند از:

  • ترمیم خط پدافندی
  • خارج کردن عقبه خودی از دید و تیر دشمن
  • دست یابی به راه کارهای مناسب به منظور عمق دادن به منطقه برای عملیات بعدی

 

فرماندهی این عملیات به قرارگاه سیدالشهداء ع، یکی از قرارگاه های تابعه نیروی زمینی سپاه واگذار شد. درشب اول عملیات، تپه شهید صدر، تخته سنگی و مقر فرماندهی دشمن به تصرف نیروهای خودی درآمد و در جناح چپ، به علت عدم دستیابی کامل به هدف ها، رزمندگان عقب نشینی کردند.

 

درشب دوم، باردیگر نیروها از محور چپ دست به حمله زدند. اما موفقیتی به دست نیامد و عملیات با تصرف نیمی از هدف ها، به پایان رسید.

 

حدود ساعت یک بامداد بود که نیروهای پیاده پس از پیمودن فاصله خط خودی تا دشمن به زیر اهداف مورد نظر رسیدند تا با هماهنگی آتش خودی، درگیری را شروع کنند. در همین حین یک گلوله خمپاره کنار برادر کاوه به زمین اصابت کرد و او جان به جان آفرین تسلیم کرد.

 

شادی ارواح طیبه شهدا به خصوص شهدای عملیات کربلای ۲ صلوات

 

الـلَّـهــُمَّ صــَلِّ عَـلَـى مُـحَمَــّـدٍ و آلِ مُـحَـمــَّدٍ و عَـجِّـلْ فَرَجَــهم

 

۰ نظر ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۳۷
همسفر شهدا

بـِسـم ِ ربـــــِّـ الشــُّـهـداءِ و الصِّـدیقیــن

 

عملیات کربلای ۳

 

زمان عملیات:  ۱۳۶۵/۶/۱۱

 

مکان  عملیات: جنوب شرقی راس البیشه شمال غربی خلیج فارس

 

رمز عملیات : حسبنا الله و نعم الوکیل

 

اهداف عملیات : انهدام سکوهای نفتی بر روی اسکله البکر عراق و کاهش توان اقتصادی و نظامی دشمن

 

انگیزه اصلی عملیات تصرف و انهدام دو اسکله العمیه و البکر بود. در کنار هدف اصلی، اهداف دیگری نیز دنبال می شد که عبارت بودند از:

 

- تکمیل عملیات والفجر  ۸ با ساقط کردن مهم ترین پایگاه دریایی دشمن و کوتاه کردن دست او از شمال خلیج فارس.

 

- ایجاد فضا و منطقه سالم دریایی برای کشتیرانی.

 

- اجرای یک عملیات دریایی و نشان دادن حضور مقتدرانه نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس.

 

شرح عملیات

 

حدود ساعت ۲۱ مورخ ۱۳۶۵/۶/۱۰ نیروهای غواص به سمت هدف حرکت کردند؛ لیکن به دلیل مشکلاتی همچون مغایرت جهت وزش باد با جهت حرکت غواص ها، قطع تماس آنان با فرماندهی و نیروهای پشتیبانی و ... موجب تاخیر در رسیدن به هدف تعیین شده گردید.

 

حدود ساعت ۴ بامداد نیروهای غواص محور راست موفق شدند به سمت چپ اسکله العمیه رسیده و خود را به بالای اسکله و روی پَد هلی کوپتر برسانند و با محرز شدن درگیری روی اسکله، رمز عملیات حسبناالله و نعم الوکیل توسط فرماندهی قرارگاه قرائت شد. نیروها به سرعت عملیات پاکسازی پَد و آماده کردن محل برای ورود دیگر نیروها را انجام دهند.

 

در ساعت  ۵:۳۰ یکی از گروهان های سوار شناور به اسکله رسید و متقابلاً دشمن نیز که سمت راست اسکله را در اختیار داشت، به سوی قایق های این گروهان شلیک کرد و همین امر موجب شد فشار وارد بر غواص های مستقر در اسکله کاهش یابد.

 

با روشن شدن آسمان، نیروهای غواص محورهای دیگر موقعیت خود را یافته و به طرف اسکله حرکت کردند. به این ترتیب، حدود ساعت ۸ صبح اسکله العمیه به طور کامل به تصرف درآمد. سپس، اسکله البکر مطابق طرح به آتش کشیده شد.

 

 

شادی ارواح طیبه شهدا به خصوص شهدای عملیات کربلای ۳ صلوات

 

الـلَّـهــُمَّ صــَلِّ عَـلَـى مُـحَمَــّـدٍ و آلِ مُـحَـمــَّدٍ و عَـجِّـلْ فَرَجَــهم

۰ نظر ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۳۵
همسفر شهدا

بسم رب الشهدا و الصدیقین

 

عملیات کربلای  ۴ (آبی خاکی)

 

زمان اجرا  65/10/3

رمز عملیات: محمد رسول الله(ص)

مکان اجرا: جزایر دهانه شمال غربی خلیج فارس - جنوبیترین محور جنگ

ارگانهای عملکننده: رزمندگانسپاه پاسداران انقلاب اسلامی

اهداف عملیات: تهدید شهر بصره از سمت جنوب و تصرف جزیره ام الرصاص و ابوالخطیب عراق و محاصره نیروهای دشمن در شبه جزیره

 

نیروهای دشمن با پرتاب پی در پی منور و اجرای چند مورد بمباران کنار نهر عرایض (عقبه برخی از یگان ها) و هم چنین اجرای آتش موثر روی رودخانه اروند، عملا سازمان غواص ها و نیز نیروهای موج دوم و سوم را به هم زد. به طوری که نیروهای یگان های مجاور بعضا پراکنده شده و اغلب نمی توانستند روی هدف عمل نمایند.

 

یکی از مناطق حساس عملیات، جزیره ام الرصاص و نوک بوارین بود که به رغم تلاش بسیاری که برای تصرف آن انجام شد، به خاطر هوشیاری دشمن امکان ادامه درگیری از میان رفت. دشمن با شلیک پرحجم تیربار روی آب، از عبور نیروها از تنگه ام الرصاص بوارین جلوگیری کرد. مضافا به این که به خاطر حساسیتی که دشمن نسبت به ام الرصاص داشت، در پدافند آن از ۹ رده مانع طبیعی و مصنوعی بهره می برد، به طوری که هرگاه از هر خط عقب رانده می شد، در خط بعدی که نسبت به خط قبلی اشراف و تسلط داشت، مقاومت می کرد.

 

در این حال، با توجه به هوشیاری دشمن، امکان ادامه عملیات میسر نبود، لذا به منظور حفظ قوا و طراحی مجدد عملیات آتی، از ادامه نبرد اجتناب شد.

 

شادی ارواح طیبه شهدا به خصوص شهدای عملیات کربلای ۴ صلوات

 

الـلَّـهــُمَّ صــَلِّ عَـلَـى مُـحَمَــّـدٍ و آلِ مُـحَـمــَّدٍ و عَـجِّـلْ فَرَجَــهمْ

 

۰ نظر ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۳۴
همسفر شهدا

بسم رب الشهدا و الصدیقین

 

عملیات کربلای ۵

 

نوزدهم دی ماه سالروز عملیات پیروزمندانه کربلای پنج است . پس از پایان این عملیات بود که تلاشهای بینالمللی برای پایان دادن به جنگ افزایش یافت. به لطف خدا قصد دارم که شرحی از این عملیات مهم را در ۶ بخش تقدیم حضور نمایم.

 

سنگینی شرایط دشوار پس از عملیات کربلای  ۴ ضرورت انجام عملیات دیگری را ایجاب میکرد. عملیاتی که پیروزی آن تضمین شده باشد و ضمناً از جنبه نظامی و سیاسی بسیار ارزشمند باشد تا آثار نامطلوب کربلا ۴ را جبران نماید.

 

ارزشمندترین منطقه موجود، شلمچه بود که دشمن در آن مستحکمترین مواضع و موانع را داشت؛ بطوری که عبور از آنها غیرممکن مینمود و با توجه به اصول نظامی شناخته شده و محاسبات کمی، ضریب موفقیت بسیار ناچیز بود و بالطبع تضمین پیروزی از سوی فرماندهان عملیات را غیرممکن میساخت؛ لیکن ضرورت غیرقابل انکار ادامه جنگ در آن موقعیت و لزوم تسریع در تصمیمگیری پس از عملیات کربلا ۴  سبب گردید که صرفاً برای انجام تکلیف و با امید به نصرت الهی، تمامی نیروهای خودی اعم از رزمنده و فرمانده برای عملیات بزرگ کربلا ۵  آماده شوند.

 

اهداف عملیات

منطقه شلمچه به لحاظ اهمیت سیاسی و نظامی آن، به عنوان یکی از معابر وصولی شهر بصره، همواره در زمره اهداف قوای نظامی جمهوری اسلامی ایران قرار داشت. در صورت تسلط بر این منطقه، جمهوری اسلامی میتوانست برتری خود در جنگ را به اثبات برساند.

 

 موقعیت منطقه

منطقه عملیاتی شلمچه که در جنوب شرقی شهر مهم بصره قرار گرفته و تقریباً نزدیکترین محور وصولی به این شهر به شمار میآید، به مناطق و محورهای زیر محدود میباشد:

 

  • از شمال، به آبگرفتگی جنوب زید
  • از شرق، به دژ مرزی ایران و عراق
  • از جنوب، به رودخانه اروند و اروند صغیر
  • از غرب، به کانال زوجی و شهرهای تنومه و الحارثه.

 

این منطقه از تعداد زیادی نهر، کانال، خاکریز، جاده و ... تشکیل شده است که همه آنها در بخش شمالی اروند قرار دارند. همچنین، آبگرفتگیهای متعددی در این منطقه وجود دارند که از سوی ارتش عراق به عنوان موانعی در مقابل هرگونه نفوذ قوای جمهوری اسلامی ایجاد شدهاند.

 

 طرح عملیات

در همان بحثهای اولیه طراحی مانور عملیات، چنین تدبیر شد که یک محور هجوم در شمال منطقه پنج ضلعی و یک محور نیز در جناح راست آن، با عبور از کانال پرورش ماهی، قرار داده شود. در چنین صورتی، دشمن که استحکامات منطقه را اغلب در جهت پدافند از شرق احداث کرده بود، با هجوم قوای جمهوری اسلامی از شمال به جنوب مواجه میشد.

 

به دلیل محدودیت زمین و وابستگی منطقه پنج ضلعی با جناح راست منطقه عملیات، مقرر شد قرارگاه کربلا ماموریت شکستن خط و گرفتن جای پای اولیه را به عهده داشته باشد و دو قرارگاه قدس و نجف با عبور از این جای پا منطقه تصرف شده را توسعه دهند.

 

شرح عملیات

فرمان آغاز درگیری در ساعت 01:35 مورخ  65/10/19با رمز یازهرا (س)  به یگانهای خطشکن ابلاغ شد. نیروهای قرارگاه کربلا با درهم شکستن مواضع دشمن در محورهای کانال پرورش ماهی، منطقه پنج ضلعی و شلمچه درصدد برآمدند با یکدیگر الحاق کنند. قرارگاه نجف نیز که در شب اول عملیات تنها با یک لشکر در جزیره بوارین - به منظور فریب دشمن - وارد عمل شده بود، توانست بطور موقت و محدود در خط اول ارتش عراق در این جزیره رخنه کند.

 

در ادامه عملیات، نیروهای خودی ضمن درهم شکستن دو پاتک عراق به سوی شلمچه پیشروی کرده و در ساعت ۱۰ صبح به مجاورت کانال هفت دهنه رسیدند و با تصرف دو موضع هلالی شکل اول و دوم و موقعیت خود در منطقه پنج ضلعی و شلمچه را مستحکم کردند.

 

عملیات در شب دوم در حالی ادامه یافت که دشمن با آگاهی از تلاش اصلی فرماندهی عملیات، یگانهایی را که به فاو و سایر مناطق عملیاتی برده بود، به سرعت به منطقه شلمچه منتقل میکرد. بخش اعظم تلاش دشمن به عقب راندن نیروها از غرب کانال و نیز جلوگیری از ایجاد الحاق در مثلث نوک کانال معطوف شده بود. به همین خاطر، در این شب که قوای قرارگاههای قدس و نجف وارد عمل شده بودند، عواملی همچون آتش دشمن، نداشتن مواضع مناسب برای پدافند و ... موجب شد تا فقط به انهدام نیروی دشمن و استحکام مواضع متصرفه در روز اول و نیز برهم ریختن آرایش نیروهایی که خود را برای پاتک آماده میکردند، بسنده شود.

 

با آغاز روشنایی روز دوم عملیات،پاتکهای سنگین دشمن (بیش از ۲۰ مورد) در غرب کانال پرورش ماهی شروع شد که در هر پاتک، رزمندگان خودی با تحمیل تلفات به یگانهای دشمن، آنها را عقب میراندند.

 

۰ نظر ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۳۲
همسفر شهدا

در شب سوم، پد بوبیان، بخشی از جاده آسفالت در جنوب کانال پرورش ماهی، پل دوم و نیز مواضع هلالی شکل نوک کانال به تصرف نیروهای قرارگاه کربلا درآمدند. نیروهای قرارگاه نجف نیز ضمن تصرف سومین موضع هلالی شکل، روی دژ مرزی پیشروی کرد. همچنین، قوای قرارگاه قدس حرکت خود را در شرق نهر دوعیجی آغاز کرده و ضمن پاکسازی مواضع هلالی شکل سوم و چهارم، به جاده شلمچه دست یافتند و در نتیجه، یگانهای دو قرارگاه قدس و نجف موفق شدند اهداف مرحله اول عملیات را تامین کنند.

 

در ادامه، یگانهای قرارگاه قدس به منظور تصرف خط دشمن در مجاورت نهر جاسم به پیش رفتند، لیکن به دلیل مقاومت نیروهای عراقی که تا صبح روز بعد ادامه داشت، مجبور شدند تا خطر نهر دوعیجی عقبنشینی کنند.

 

ساعت  ۹ صبح فشار هوایی و بمباران خطوط عملیاتی و عقبههای خودی همراه با بکارگیری سلاحهای شیمیایی افزایش یافت و دشمن توانست نیروهای مستقر در محور کانال ماهی را عقب براند.

 

در شب چهارم نیز طرح عملیات شب قبل مجدداً تکرار شد و همه یگانها به جز یک یگان که وارد بوارین شده بود پس از انهدام نیرو و در نهایت با روشن شدن آسمان به خطوط پدافندی روز قبل خود بازگشتند تا برای آغاز ماموریت بعدی آماده شوند.

 

در ابتدای روز چهارم، پاتک دشمن به جزیره بوارین آغاز شد که با تلاش نیروهای قرارگاه نجف این پاتک با ناکامی مواجه گردید. در محور قرارگاه کربلا نیز برای حفظ مواضع جناح راست و تثبیت موقعیت در منطقه کانال پرورش ماهی، نیروهای خودی به رها کردن آب مبادرت ورزیدند. به این ترتیب، پیشروی در این محور متوقف شد و عملیات با دو هدف اصلی تصرف خط نهر جاسم و پاکسازی جزیره بوارین ادامه یافت.

 

 

از ساعت ۳ بامداد روز پنجم عملیات، دشمن پاتک خود را در غرب کانال ماهی همراه با شدیدترین و پرحجمترین آتش توپخانه در طول جنگ آغاز کرد و نهایتاً پس از حدود چند ساعت تنها توانست دو موضع هلالی شکل را بازپس گیرد.

 

با فرا رسیدن شب، یگانهای قرارگاه نجف ماموریت دیگری را با هدف تصرف کامل بوارین و مقر دشمن آغاز کردند و موفق شدند فقط به هدف دوم (تصرف مقر دشمن)  دست یابند.

 

در روزها و شبهای بعد نیز ، رزمندگان خودی طی درگیریهای متعدد توانستند علاوه بر استقرار در شرق نهر جاسم، قسمتی از غرب این نهر را به عنوان سرپل به دست آورند.

 

متقابلاً، دشمن در حالی که تلفات بسیاری را متحمل شده و زمین ارزشمند شرق نهر جاسم را از دست داده بود، با تداوم عملیات در غرب این نهر و پذیرش تلفات بیشتر، سرانجام برای جلوگیری از پیشروی قوای نظامی سپاه پاسداران، تعداد زیادی از یگانهای خود را وارد منطقه کرد.

 

در این میان، با توجه به مشکلات، موانع و کمبودهای موجود به نظر میرسید تداوم عملیات در غرب نهر جاسم و دستیابی به کانال زوجی به سهولت امکانپذیر نیست. بنابراین، در تاریخ 65/11/7مقرر شد مهلت دوهفتهای به یگانهای عمل کننده (فرصت بازسازی و تجدید قوا) داده شود تا آمادگی لازم را برای ادامه عملیات بیابند.

 

در شامگاه مورخ 65/12/3مرحله تکمیلی عملیات آغاز شد و نیروها با پیشروی در محور نهرجاسم موفق گردیدند چهارراه شلمچه را به تصرف خود درآوردند. متقابلاً، دشمن نیز با فرارسیدن صبح، علاوه بر انجام سه مورد پاتک همراه با استفاده از سلاح شیمیایی خطوط خود در این محور را تقویت کرد.

در ادامه عملیات، نیروهای خودی موفق شدند تا روز   65/12/13ضمن پیشروی در غرب کانال ماهی و تصرف هلالی شکل شوم و نیز تسخیر یکی از مستحکمترین قرارگاههای دشمن در منطقه، به انهدام نیروهای دشمن بپردازند.

 

شادی ارواح طیبه شهدا به خصوص شهدای عملیات کربلای ۵ صلوات

 

الـلَّـهــُمَّ صــَلِّ عَـلَـى مُـحَمَــّـدٍ و آلِ مُـحَـمــَّدٍ و عَـجِّـلْ فَرَجَــهمْ

۰ نظر ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۲۶
همسفر شهدا

بسم رب الشهدا و الصدیقین

 

عملیات کربلای ۶

 

زمان اجرا:  65/10/23

رمز عملیات : یا فاطمه الزهرا(س)

مکان اجرا : منطقه عمومی نفت شهر ایران،جبهه میانی

 

این عملیات را رزمندگان جان برکف نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به منظور آزادسازی ارتفاعات مهم شمال شرقی نفت شهر طراحی و اجرا کردند. جغرافیای طبیعی نفت شهر و ارتفاعات مرزی منطقه این شهر را از موقعیت نظامی مستحکم تری بر خوردار کرده است.در آغاز هجوم ارتش عراق مدافعان اندک نفت شهر با اتکا به این ارتفاعات بیش از ۴۸ ساعت مقاومت کردند .

 

نفت شهر در 59/7/12اشغال شد و تا آخر جنگ در اشغال دشمن ماند.در عملیات کربلای 6  برای آزادی نفت شهر و تصرف نفت خانه عراق تلاشی صورت گرفت اما نتیجه ای حاصل نشد.

 

شادی ارواح طیبه شهدا به خصوص شهدای عملیات کربلای ۶ صلوات

 

الـلَّـهــُمَّ صــَلِّ عَـلَـى مُـحَمَــّـدٍ و آلِ مُـحَـمــَّدٍ و عَـجِّـلْ فَرَجَــهمْ

۰ نظر ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۲۲
همسفر شهدا

بـِسـم ِ ربـــــِّـ الشــُّـهـداءِ و الصِّـدیقیــن

 

عملیات کربلای ۷

 

زماناجرا :  65/12/12

رمز عملیات: یا مولایمتقیان

مکاناجرا: منطقهعمومیحاجعمران‌ - محور شمالیجنگ

 

 

طرحدفاعمتحرکعراقهمزماندر چند منطقهاجرا شد و علیرغمتلاشرزمندگانو فرماندهانجنگ، هنوز مناطقیدر اشغالقوایعراقیباقیماندهبود.

 

رژیمبعثکهمنتظر عکسالعملجمهوریاسلامیدر جبهههاینبرد بود، با وجود عملیاتکربلای ۲ در منطقهعمومیحاجعمران، توانستارتفاعاتگردمند و قله۲۵۱۹ را در اختیار گرفتهو همچناندر اشغالخود نگاهدارد.

 

اینارتفاعکهپیشتر در عملیاتوالفجر ۲ آزاد شدهبود، پساز سقوطدر دورهدفاعمتحرک، در عملیاتکربلای۲ نیز تأمیننگردید، تا اینکهاین عملیاتبهدسترزمندگانارتشجمهوریاسلامی(لشکر ۶۴ ارومیه) آزادشد.

علاوهبر ارتفاعیاد شدهکهدر زمانعملیاتپوشیدهاز برفبود، تپهسرخی و یالکلهاسبی از دشمنپاکسازیشد.

 

شادی ارواح طیبه شهدا به خصوص شهدای عملیات کربلای ۷ صلوات

 

الـلَّـهــُمَّ صــَلِّ عَـلَـى مُـحَمَــّـدٍ و آلِ مُـحَـمــَّدٍ و عَـجِّـلْ فَرَجَــهم

۰ نظر ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۲۰
همسفر شهدا

بـِسـم ِ ربـــــِّـ الشــُّـهـداءِ و الصِّـدیقیــن

 

عملیات کربلای ۸

 

زماناجرا:  66/1/18

رمز عملیات: یا صاحبالزمان (عج)

مکاناجرا:شرق بصره عراق محور جنوبی جنگ در غرب شلمچه ایران

اهدافعملیات: پاسخ به شرارتهای دشمن در خلیج فارس ، تهدید شهر بصره عراق و تامین کانال زوجی و توسعه منطقه

 

مرحلهاولعملیاتدر محور غربکانالماهی همزمانبا محور شمالآبگرفتگی بوبیاندر ساعت2:15 بامداد روز 66/1/18توسط لشکرهای ۳۳ المهدی ،۲۵ کربلا ،  ۱۹ فجر ،  ۱۰ سیدالشهدا و ۳۱ عاشورا کهبهترتیباز چپبهراستماموریتتصرفو تامینهدفرا بهعهدهداشتند ، آغاز شد و در اینمرحلهشبو روز اولعملیاتهدفبهنحو ناقصی تصرفشد.

 

در مرحلهدومنیز لشکر  ۳۳ هر چند در تصرفهدفو در کار مهندسی ایجاد خاکریز دو جدارهدر سمتراستسیل بند  موفقبود ،لیکندشمندو بار از سمتچپبهنیروهایاینلشکر پاتککرد کهبار دومدر ساعت۱۰ الی ۱۱ صبحبا آتششدید توپخانهو هلیکوپتر و بمبارانهواپیما همراهبود .کثرتنیروهایپیادهپاتککنندهو کمبودننفراتخودیو نرسیدنمهماتکافی ،نیروهایخودیرا ناچار بهعقبنشینی کرد و بر  اثر فشار شدید دشمنتعدادیمجروحدر منطقهبجا ماند .بهاینترتیبدر اینمرحلههممسئلهجناحچپعملیاتحلنشد .

 

در مرحلهسوم،جناحراستوضعمناسبی یافتولی اوضاعجناحچپبهرغمموفقیتهایبهدستآمدهکاملا بهبود نیافتو بهخاطراستفادهاز آتشهماهنگتانکو تیربار و خمپارهانداز مستقر در خط ، پاتکهایدشمنرا با شکستمواجهساختند ،ولی سرانجامنیروهایلشکر ۳۳ بهلحاظ از دستدادنتوان،درمواضعمناسبتریمستقر شدند.

 

بطور کلی فشار عراقبرایباز پسگیریمنطقهایدر حدود یککیلومتر مربعبا توانبالا در نوعخود کمنظیر بود عکسالعملدشمنبدوناحتسابو پیشبینی تلفاتزیاد و پذیرشآنبهعنوانبهایباز پسگیریمنطقهنمی توانستباشد.

دشمنبا درکمشی جدید نظامی جمهوریاسلامی مبنی بر پیشرویدر شرقبصرهو انهداممتوالی قوایعراق،بر آنشد کهبا اقدامی اساسی و با قوت، طراحانو مسئولینجنگجمهوریاسلامی را نسبتبهادامه پیشرویدر منطقهشرقبصرهمایوسکند .علاوهبر اینهمزمانی عملیاتکربلای ۸ با سالگرد تاسیسحزببعثو نیز نقشتبلیغی اینعملیاتدر اعلامتصمیمبر تداومعملیاتدر منطقهو همزمانی آنبا تغییر وتحولاتسیاسی مبنی بر حذفصدام،قابلذکر است‌ .

 

شادی ارواح طیبه شهدا به خصوص شهدای عملیات کربلای ۸ صلوات

 

الـلَّـهــُمَّ صــَلِّ عَـلَـى مُـحَمَــّـدٍ و آلِ مُـحَـمــَّدٍ و عَـجِّـلْ فَرَجَــهم

۰ نظر ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۱۹
همسفر شهدا

بـِسـم ِ ربـــــِّـ الشــُّـهـداءِ و الصِّـدیقیــن

 

عملیات کربلای ۹

 

زماناجرا:  66/1/20

رمز عملیات: یا مهدی (عج) ادرکنی

مکاناجرا: منطقهعمومیقصر شیرین ایران جبهه میانی جنگ

اهدافعملیات: پس راندن دشمن از ارتفاعات قصر شیرین و کنترل منطقه

 

آزاد سازی چند ارتفاع در قصر شیرین

یکی دیگر از عملیاتهایی که در جبهه غرب کشور طرح ریزی و اجرا شد عملیات کربلای  ۹ بود . این تک برای پس راندن عراق از ارتفاعات قصر شیرین و کنترل منطقه به اجرا گذاشته شد و ارتش جمهوری اسلامی ایران بعنوان نیروی عمل کننده توانست به کلیه اهداف مشخص شده در این عملیات دست پیدا کند .

 

 طی عملیات کربلای ۹ ارتفاعات ۵۴۲ و ۴۰۰ و پاسگاه مرزی باباهادی در منطقه بیشگاه که مدت ۷ سال در تصرف ارتش متجاوز صدام بود، آزاد گردید .

 همچنین گردانهای ۱ و ۳ و ۴ از تیپ کماندویی سپاه دوم و گردان ۴ نیروی مخصوص از تیپ ۳ دشمن به کلی منهدم شد.

 

شادی ارواح طیبه شهدا به خصوص شهدای عملیات کربلای ۹ صلوات

 

الـلَّـهــُمَّ صــَلِّ عَـلَـى مُـحَمَــّـدٍ و آلِ مُـحَـمــَّدٍ و عَـجِّـلْ فَرَجَــهم

۰ نظر ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۱۷
همسفر شهدا

بـِسـم ِ ربـــــِّـ الشــُّـهـداءِ و الصِّـدیقیــن

 

عملیات کربلای ۱۰

 

زماناجرا :  66/1/30

رمز عملیات: یا صاحبالزمان (عج) ادرکنی

مکاناجرا:منطقهعمومیبانه ‌- سردشتدر محور شمالیجنگ

اهدافعملیات: گشایشجبههتازهفرارویدشمندر غربو انتقالجبههجنگاز جنوببهشمالو مقابلهبا تحرکهایضد انقلابدر منطقهکردستان

 

عملیاتیبهنامکربلای۱۰ کهدر غربکشور بهاجرا درآمد، مناطقبسیاریبهدسترزمندگانآزادشد. حضور نسبتا گستردهمعارضعراقیدر اینمناطقسببگردید تا در مرحلهنخستگشایشجبههتازهدر غربکشور، تلاشها عمدتا بهاتصالعقبهمناطقآزاد شدهبهایرانو باز شدنعقبهنیروهایمعارضمعطوفشود. منطقهعمومیاینعملیاتدر محور بانه‌- سردشتاز شمالبهرودخانهمرزیگلاس، از جنوببهرودخانهآوسیویل، از شرقبهسورکوه و از غرببهارتفاعاتگردهرش و سپسارتفاعاتعمومیآسوس منتهیمیشد. اینمنطقهدارایعوارضحساسو ارتفاعاتنسبتاًبلند و صعبالعبور است.

 

تردد در اینمناطقبهخاطر نبود راهبسیار دشوار مینمود، اما بهدلیلوجود درختانمرتفعدر پایینارتفاعات، وضعیتبرایاختفاینیروهایعملکنندهو حتیتحرکو جا بهجاییآنها در روز، کاملاًمناسبتشخیصدادهشد. استعداد نیرو و گسترشدشمندر اینمنطقهتا قبلاز عملیاتوالفجر ۹ کهدر پاییز ۱۳۶۴  توسطنیرویزمینیسپاهصورتگرفتهبود قابلتوجهنبود، اما پساز آنو بویژهپساز دو عملیاتفتح۱ و ۲ دشمنمجدداًحساسشد و تلاشهاینسبتاًوسیعیرا بهمنظور تصرفمناطقتحتتسلطکردها و مسدود کردنمعابر وصولیبهعمقخاکعراقانجامداد.

سرانجام طی این عملیات حدود ۲۵۰ کیلومتر مربع آزادسازی گردید.

 

شادی ارواح طیبه شهدا به خصوص شهدای عملیات کربلای ۱۰ صلوات

 

الـلَّـهــُمَّ صــَلِّ عَـلَـى مُـحَمَــّـدٍ و آلِ مُـحَـمــَّدٍ و عَـجِّـلْ فَرَجَــهم

۰ نظر ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۱۵
همسفر شهدا